Atatürk ve Japon İmparatoru Meiji;İslam, Şinto ve Laiklik

Stok Kodu:
9786256873261
Boyut:
160-230-
Sayfa Sayısı:
420
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2023-05-26
Kapak Türü:
Karton
Kağıt Türü:
Kitap Kağıdı
Dili:
Türkçe
21,49
9786256873261
800336
Atatürk ve Japon İmparatoru Meiji;İslam, Şinto ve Laiklik
Atatürk ve Japon İmparatoru Meiji;İslam, Şinto ve Laiklik
21.49
Japon İmparatoru Meiji'ye Rahip Shimaji Mokurai'nin Mektubu (1872, Paris) Sizin İmparatorluk teveccühünüzü, benim değersiz düşüncelerimle geriye ödeyebilmeyi arzu ederim. Değerlendirdiğimde görüyorum ki ülkemiz, uzun zaman evvel ahlaki gelişimi (kyoka) terk etmiştir. Bu nedenle de kendimizi sürekli olarak yabancılar tarafından kullanılmaya savunmasız bırakmışızdır. Çağımızda, geçmişi derinlemesine irdelemeden ve geleceğe dair dikkatli öngörülerimiz olmadan, dini öğretilerimizi (kyo) yerine getirmemeliyiz. Sadece geçici yama tedbirler alarak ve rotamızı sürekli yeniden ayarlayarak, belki de insanımızı hiçbir zaman eğitemeyeceğiz. Bu düşüncelerim beni gözyaşlarına boğmaktadır, beni çıldırtmaktadır. Eğer Emperyal Majesteleri sadece kısaca da olsa bana kulak verme tenezzülünü gösterirlerse, ölümümü bile değersiz bulurum. Politika (sei) ve din (kyo) arasındaki fark hiçbir zaman saklanmamalı ve göz ardı edilmemelidir. Politika bir insan meşgalesidir ve dış oluşumları yönetir. Daha da ötesinde, ülkeleri birbirinden ayırır. Ancak din ilahidir ve kalbe hükmeder ve ötesinde, ülkeler arasında bir bağlaçtır. Politikada da, bu nedenle, kişi katiyetle başkalarını düşünmek değil, sadece kendisine kazandırmak amaçlı olarak çaba gösterir. Ama dinde öyle değildir: kişi hiçbir zaman kendisini değil, öncelikle ve ivedilikle başkalarının yararını düşünür. Ülkeleri birbirinden ayıran politikaya gelince, bir cumhuriyet için doğru kabul edilen bir şey, bir monarşi için yanlış olabilir mi? Otokratik devlet yöneticilerinin uyguladıkları politikalar anayasal devletler tarafından reddedilirler. ... Birliğimizin ilk üç maddesinden birincisi ‘Tanrılara tapınız ve ülkenizi seviniz' demektedir. ‘Tanrılara tapınız' demek din ile ilgilidir ancak ülkemi sevmek, politika ile ilgilidir. Bu politika ile dini birbirine karıştırmak değil midir? Daha ben bugüne kadar, ‘Tanrılara tapmak' derken sadece benim ülkemin tanrılarına mı, yoksa tüm ülkelerin ortak Tanrı'sına mı tapmaktan bahsedilmektedir anlamış değilim. Eğer sadece bizim ülkemizin tanrılarından bahsediliyorsa, bu demektir ki güneş ve ay sadece bizim ülkemize aittir ve başkalarına erişemez. ... İnsanları sadece şaşırtmaya yarayan ve onların kalplerine zarar veren
Japon İmparatoru Meiji'ye Rahip Shimaji Mokurai'nin Mektubu (1872, Paris) Sizin İmparatorluk teveccühünüzü, benim değersiz düşüncelerimle geriye ödeyebilmeyi arzu ederim. Değerlendirdiğimde görüyorum ki ülkemiz, uzun zaman evvel ahlaki gelişimi (kyoka) terk etmiştir. Bu nedenle de kendimizi sürekli olarak yabancılar tarafından kullanılmaya savunmasız bırakmışızdır. Çağımızda, geçmişi derinlemesine irdelemeden ve geleceğe dair dikkatli öngörülerimiz olmadan, dini öğretilerimizi (kyo) yerine getirmemeliyiz. Sadece geçici yama tedbirler alarak ve rotamızı sürekli yeniden ayarlayarak, belki de insanımızı hiçbir zaman eğitemeyeceğiz. Bu düşüncelerim beni gözyaşlarına boğmaktadır, beni çıldırtmaktadır. Eğer Emperyal Majesteleri sadece kısaca da olsa bana kulak verme tenezzülünü gösterirlerse, ölümümü bile değersiz bulurum. Politika (sei) ve din (kyo) arasındaki fark hiçbir zaman saklanmamalı ve göz ardı edilmemelidir. Politika bir insan meşgalesidir ve dış oluşumları yönetir. Daha da ötesinde, ülkeleri birbirinden ayırır. Ancak din ilahidir ve kalbe hükmeder ve ötesinde, ülkeler arasında bir bağlaçtır. Politikada da, bu nedenle, kişi katiyetle başkalarını düşünmek değil, sadece kendisine kazandırmak amaçlı olarak çaba gösterir. Ama dinde öyle değildir: kişi hiçbir zaman kendisini değil, öncelikle ve ivedilikle başkalarının yararını düşünür. Ülkeleri birbirinden ayıran politikaya gelince, bir cumhuriyet için doğru kabul edilen bir şey, bir monarşi için yanlış olabilir mi? Otokratik devlet yöneticilerinin uyguladıkları politikalar anayasal devletler tarafından reddedilirler. ... Birliğimizin ilk üç maddesinden birincisi ‘Tanrılara tapınız ve ülkenizi seviniz' demektedir. ‘Tanrılara tapınız' demek din ile ilgilidir ancak ülkemi sevmek, politika ile ilgilidir. Bu politika ile dini birbirine karıştırmak değil midir? Daha ben bugüne kadar, ‘Tanrılara tapmak' derken sadece benim ülkemin tanrılarına mı, yoksa tüm ülkelerin ortak Tanrı'sına mı tapmaktan bahsedilmektedir anlamış değilim. Eğer sadece bizim ülkemizin tanrılarından bahsediliyorsa, bu demektir ki güneş ve ay sadece bizim ülkemize aittir ve başkalarına erişemez. ... İnsanları sadece şaşırtmaya yarayan ve onların kalplerine zarar veren
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat