9786256946330
794332
https://www.hesapli24.com/cumle-alem
Cümle Âlem
8.14
Etimolojik olarak âdem, insan karşılığına gelse de zamanla bu kavram farklı mana ve
maksatlarda harcandı. Kavramın muhtevası insan, nereden ve nasıl geldi? “Gökten gelecek hâli
yok ya!” dersek ne kadar doğru ne kadar yanlış kelam ederiz meçhul ancak bilene değil, bilgeye
danışmak mutlak gerektir.
Göklerin ve yerin bitişik hâli bir sebep malzemesi sunduğu esnada gökler yerden, yer göklerden
ayrılıyor; biri diğerini yararak dışarı çıkıyor. İster mucize olsun adı, ister düzenek, ister büyük
patlama…
Varlık ve evrenin sonsuz değil sınırsız oluşu daha nice varlıkların ve göklerin olduğuna dair
kuvvetli delil. Akla uyduğu ve ziyanda olmadığı takdirde diğer varlıklardan üstün kılınan bir varlık
bağlamında her bilenin bilge olmadığı, her inananın da doğru inanca sahip olmadığı gerçektir.
Görüş ve fikir sahipleri gördükleri, bildikleri ya da henüz bilmedikleri mevzuları rasyonel bakış
açısıyla mantığa uyarlamaya çalışsa da mantığın ve aklın yeterli olmadığı hususlar gerçekliğinden
zerre kaybetmemekte.
Nitekim aklın bilgili, kalbin ise bilge yaptığı bilinse ne akıl başta kalırdı ne de bilgi aklın içinde…
Etimolojik olarak âdem, insan karşılığına gelse de zamanla bu kavram farklı mana ve
maksatlarda harcandı. Kavramın muhtevası insan, nereden ve nasıl geldi? “Gökten gelecek hâli
yok ya!” dersek ne kadar doğru ne kadar yanlış kelam ederiz meçhul ancak bilene değil, bilgeye
danışmak mutlak gerektir.
Göklerin ve yerin bitişik hâli bir sebep malzemesi sunduğu esnada gökler yerden, yer göklerden
ayrılıyor; biri diğerini yararak dışarı çıkıyor. İster mucize olsun adı, ister düzenek, ister büyük
patlama…
Varlık ve evrenin sonsuz değil sınırsız oluşu daha nice varlıkların ve göklerin olduğuna dair
kuvvetli delil. Akla uyduğu ve ziyanda olmadığı takdirde diğer varlıklardan üstün kılınan bir varlık
bağlamında her bilenin bilge olmadığı, her inananın da doğru inanca sahip olmadığı gerçektir.
Görüş ve fikir sahipleri gördükleri, bildikleri ya da henüz bilmedikleri mevzuları rasyonel bakış
açısıyla mantığa uyarlamaya çalışsa da mantığın ve aklın yeterli olmadığı hususlar gerçekliğinden
zerre kaybetmemekte.
Nitekim aklın bilgili, kalbin ise bilge yaptığı bilinse ne akıl başta kalırdı ne de bilgi aklın içinde…
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.