9786057184801
743101
https://www.hesapli24.com/hayvan-ve-saman-orta-asyanin-antik-dinleri-1
Hayvan ve Şaman : Orta Asya'nın Antik Dinleri
11.20
Kurban edilen köpekler, kadeh yapılan kafatasları, rüzgâra, kirpiye, saksağana, güzel ağaçlara
tapanlar, ağaçların oğulları, insanlara yol gösteren hayvanlar, ölen kocasının kuklasını yapıp besleyen
kadınlar, gelin evinde üç yıl hizmet eden damatlar ve hayvan ikizinden yardım isteyen, çeşitli eşyaları
müzik aleti gibi kullanan Şamanların gündelik hayatlarına, ritüellerine uzanarak Avrupa ve Asya
uygarlıkları arasında şaşırtıcı bağlantılar kuran derinlemesine bir analiz...
Hayvan ve Şaman, antik İç Avrasya kavimlerinin ortak dinsel mirasını, iki bin yıldan uzun bir zaman
aralığına yayılmış metinlerde anlatılan mitler, ritüeller, efsaneler aracılığıyla ortaya koyuyor.
Bu ortak mirasın çağımıza kadar erişen boyutlarını inanç ve ritüellerin sürekliliğinin yanında,
Avrasya'nın kalan bölümünde olduğu kadar Avrupa'da da edebi öykü ve motiflere sızan ve orada
melezlikler oluşturan etkilerle açıklıyor.
“Şaman, hayatı boyunca ‘kuş-oluş', ‘balık-oluş', ‘hayvan-oluş' yanında İskitlerdeki kadınlaşmış
kâhinlerde, 13 yüzyıldaki eşcinsel Moğol şamanlarında ve 20 yüzyıldaki transvestit Türkmen
şamanlarında olduğu gibi ‘kadın-oluş'a da girişebilir. Sonuçta çok gelişmiş bir şaman etkinliği olduğu
apaçık olan icrasında Tunguz şamanı, nöbet tutan ruhlardan oluşan bir set yaratır. Deleuze ve
Guattari'nin dikkat çektiği gibi, ‘hayvan-oluş' ve ‘kadın-oluş' olguları, ‘algılanamaz-oluş'a doğru bir
eğilimdir. Şaman, topluluğunu korumak için doğanın her koşulunda kendini kamufle eder ve
görünmeden başkalarına saldırmak için ruh biçimine girerek harekete geçer. Dolayısıyla şaman,
Moğollarda da gördüğümüz gibi, askeri sırlara sahip bir savaşçıdır.”
Kurban edilen köpekler, kadeh yapılan kafatasları, rüzgâra, kirpiye, saksağana, güzel ağaçlara
tapanlar, ağaçların oğulları, insanlara yol gösteren hayvanlar, ölen kocasının kuklasını yapıp besleyen
kadınlar, gelin evinde üç yıl hizmet eden damatlar ve hayvan ikizinden yardım isteyen, çeşitli eşyaları
müzik aleti gibi kullanan Şamanların gündelik hayatlarına, ritüellerine uzanarak Avrupa ve Asya
uygarlıkları arasında şaşırtıcı bağlantılar kuran derinlemesine bir analiz...
Hayvan ve Şaman, antik İç Avrasya kavimlerinin ortak dinsel mirasını, iki bin yıldan uzun bir zaman
aralığına yayılmış metinlerde anlatılan mitler, ritüeller, efsaneler aracılığıyla ortaya koyuyor.
Bu ortak mirasın çağımıza kadar erişen boyutlarını inanç ve ritüellerin sürekliliğinin yanında,
Avrasya'nın kalan bölümünde olduğu kadar Avrupa'da da edebi öykü ve motiflere sızan ve orada
melezlikler oluşturan etkilerle açıklıyor.
“Şaman, hayatı boyunca ‘kuş-oluş', ‘balık-oluş', ‘hayvan-oluş' yanında İskitlerdeki kadınlaşmış
kâhinlerde, 13 yüzyıldaki eşcinsel Moğol şamanlarında ve 20 yüzyıldaki transvestit Türkmen
şamanlarında olduğu gibi ‘kadın-oluş'a da girişebilir. Sonuçta çok gelişmiş bir şaman etkinliği olduğu
apaçık olan icrasında Tunguz şamanı, nöbet tutan ruhlardan oluşan bir set yaratır. Deleuze ve
Guattari'nin dikkat çektiği gibi, ‘hayvan-oluş' ve ‘kadın-oluş' olguları, ‘algılanamaz-oluş'a doğru bir
eğilimdir. Şaman, topluluğunu korumak için doğanın her koşulunda kendini kamufle eder ve
görünmeden başkalarına saldırmak için ruh biçimine girerek harekete geçer. Dolayısıyla şaman,
Moğollarda da gördüğümüz gibi, askeri sırlara sahip bir savaşçıdır.”
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.