9786059652872
756255
https://www.hesapli24.com/islambilim-i-1
İslambilim I
13.92
Tanıma ve anlama meselesi, bilme meselesinden ayrı bir şeydir. Tanıma ve bilme arasındaki ayrımı bilmeyen biri, ne bir şeyi tanıyabilir, ne de bir şeyi bilebilir, isterse tanınmış bir bilgin, büyük bir allame olsun. Bir kitap ya da bir ekol ile ilgili olarak pek çok şey bilen, ama ne o kişiyi, ne o ekolü, ne de o eseri tanıyan bir sürü insan vardır. İslam âlimlerinden kimileri, İslam'ı tanımaktadırlar. Kimileri ise İslam âlimidirler ama İslam'ı tanımıyor olabilirler. Bunun tersine kimileriyse İslam'ı tanımakla birlikte İslam âlimleri arasında yer almazlar.
İslam, ne kültür, ne de ilimdir, İslam bir inanç ekolüdür. İslambilim de tahsil edilmesi gereken bir kültür ve bilimler dizgesi değildir. Elbette İslam ilimleri ve İslam kültürü, oldukça değerli ve zengin olup İslam uygarlığının övünç kaynağıdır. Ama İslambilim, İslam ideolojisi anlamındadır, İslam ilimleri anlamında değil.
İÇİNDEKİLER
Ali Şeriati
Yayıncının Notu
Farsça Yayıncının Notu
BİRİNCİ ve İKİNCİ DERSLER
İtikadî Altyapı ve Üstyapı
Dünyagörüşü
İslambilim ya da Hümanizm
Toplumbilim
Tarih Felsefesi
İdeoloji
Medine-i Fazıla (Ütopya)
İdeal İnsan
Dünyagörüşü-Tevhit
İnsanbilim=Adem'in Yaratılışı
Çelişki: "Allah-İblis", "Ruh-Balçık"
Tarih Felsefesi, "Hâbil-Kâbil"
Toplumbilim
İdeoloji=İslam
İdeal Toplum=Ümmet
İdeal İnsan=Allah'ın Halifesi
Okuyucuya
ÜÇÜNCÜ DERS
Tevhidî Dünyagörüşü
Mukaddimetun bî Rabtatun
Tevhit Bilgisine Giriş İçin Birkaç Kaynak
Çok Tanrıya İnanılabilir Ama Bunların Tezat ve Çelişkisine Hayır mı?
Tevhidî Dünyagörüşünde "Çokluk" ve "Birlik"
"Doğru Anlama" Adında Tek Bir Güç
Maaş ve Mead Birliği
Kur'an'da Sünnet ve Ayet
Kur'an'ın Diliyle Tevhide Dayalı Dünyagörüşü
Ayet Nedir?
Fenomenler=Tezahür=Görüngüler
DÖRDÜNCÜ DERS
Birinci Aşama
İkinci Aşama
Toplumsal Altyapı (Structure Sociale)
Köleliğe Dayalı Üretim Altyapısı
Feodalite Döneminde Üretim Altyapısı
Burjuvazi Döneminde Üretim Altyapısı
Şirk Toplumbilimi
BEŞİNCİ DERS
Dersin Genel Planı
Tarihsel Tevhit
Tarihin Anlamı
Tarih Felsefesi Olarak Varoluşçuluk
"Tarih Felsefesi", Bir Doğu Ekolü
Hümanizm
Skolastik
Hümanist Öğretiler
Toplumbilim
İdeoloji Olarak İslam
Karşılaştırmalı ya da Ölçmeli İslam
İmamet
Hedefimiz
Fezayı Neler Oluşturur?
ALTINCI DERS
Kalkalım ve Bir Adım Öne Yürüyelim
"Düşünmek" de Sabit Bir Yön
Umutsuzluktaki Umut
Niçin Varım?
Geçiş Döneminde Fırsat Kaygısı
Umutsuzluk Karanığında Bir Işık
Aydının Yükümlülüğü
"İslam Tarihi", İlk İslam'ın Bilinçlendirici ve Uyandırıcı
Kaynağına Bir Tünel
Selefiye
Seyyid Cemal ve Abduh'un Yaptığı
Ne Yapmalı
YEDİNCİ DERS
Tevhit: Bir Tarih Felsefesi
Tarih Felsefesinde Tevhit
Dinî Görüşün Başlangıcı Şirk mi Yoksa Tevhit mi?
Dini Görüşün Başlangıcı Şirk midir?
Dinî Görüşün Başlangıcı Tevhit midir?
Tanrıların Yaratıcısı Kron!
Şirkin Güzergâhı Girit
Tanrılar Hücumunun Başlangıcı "Zeus"
Tarihin Başlangıcı "Tevhit"
Bedevî Tevhit: "Totemcilik"
Hayrın ve Şerrin Tevili "İkicilik"
Teslis
Yaratıcı Değil, Rab
SEKİZİNCİ DERS
Ahlâk Felsefesi
Tevhidin Dünyagörüşü Doğrultusunda İnsanbilim Felsefesi ya da Ahlâk Felsefesi
Genel Anlayışta Ahlâk
Bilimsel Ahlâk
Gerçek ve Doğru Tanımıyla Ahlâk
İdeal İnsan ve Günümüz İnsanı
Dünya ve Ahiret
Kur'an'da Ekmeğin Yüceltilişi
Hayır ve Şer
Ahlâkın Üç Temeli
İsâr
Alışveriş Çeşitleri
Ebram Mantığı
Hayır ve Şer İlkesi
Emredici ve Alıkoyucu
Günümüz İnsanının Bunalımı, Ahlâk Bunalımı
Felsefede Materyalist, Ahlâkta İdealist
Alinasyon
Aline Edenler
Cehalet, Çıkar ve Korku: Beşerî Sapmanın Temel Etkenleri
DOKUZUNCU DERS
Hac: Tevhidin ve İslam'ın Somut Tezahürü
İslam'ın Altyapısı Anlamında Tevhit
İslam'ın Tevhit Temeli Üzerindeki Üstyapısı
Ben-Biz
"Ben" Nedir?
"Sakınmak" Değil "Takva"
İslam'da Ahlâk Felsefesi
Yalancı Ben
Kültürel ve Tarihsel Kopukluk
Tefrika
Parçalama
Sükûn ve Sükûnet
Zamana Yabancılaşma
Hedefsizlik: İnanç ve Amel Arasında Yabancılık
İkicilikler
Materyalizm ve İdealizm
Kuşkucu Dünyagörüşü (Scepticisme)
Saçmacı (Absurde) Dünyagörüşü
Ben Merkezci Dünyagörüşü (Egocentrisme)
EKLER
Birinci Dersin Soru ve Cevapları
İkinci Dersin Soru ve Cevapları
Üçüncü Dersin Soru ve Cevapları
Tanıma ve anlama meselesi, bilme meselesinden ayrı bir şeydir. Tanıma ve bilme arasındaki ayrımı bilmeyen biri, ne bir şeyi tanıyabilir, ne de bir şeyi bilebilir, isterse tanınmış bir bilgin, büyük bir allame olsun. Bir kitap ya da bir ekol ile ilgili olarak pek çok şey bilen, ama ne o kişiyi, ne o ekolü, ne de o eseri tanıyan bir sürü insan vardır. İslam âlimlerinden kimileri, İslam'ı tanımaktadırlar. Kimileri ise İslam âlimidirler ama İslam'ı tanımıyor olabilirler. Bunun tersine kimileriyse İslam'ı tanımakla birlikte İslam âlimleri arasında yer almazlar.
İslam, ne kültür, ne de ilimdir, İslam bir inanç ekolüdür. İslambilim de tahsil edilmesi gereken bir kültür ve bilimler dizgesi değildir. Elbette İslam ilimleri ve İslam kültürü, oldukça değerli ve zengin olup İslam uygarlığının övünç kaynağıdır. Ama İslambilim, İslam ideolojisi anlamındadır, İslam ilimleri anlamında değil.
İÇİNDEKİLER
Ali Şeriati
Yayıncının Notu
Farsça Yayıncının Notu
BİRİNCİ ve İKİNCİ DERSLER
İtikadî Altyapı ve Üstyapı
Dünyagörüşü
İslambilim ya da Hümanizm
Toplumbilim
Tarih Felsefesi
İdeoloji
Medine-i Fazıla (Ütopya)
İdeal İnsan
Dünyagörüşü-Tevhit
İnsanbilim=Adem'in Yaratılışı
Çelişki: "Allah-İblis", "Ruh-Balçık"
Tarih Felsefesi, "Hâbil-Kâbil"
Toplumbilim
İdeoloji=İslam
İdeal Toplum=Ümmet
İdeal İnsan=Allah'ın Halifesi
Okuyucuya
ÜÇÜNCÜ DERS
Tevhidî Dünyagörüşü
Mukaddimetun bî Rabtatun
Tevhit Bilgisine Giriş İçin Birkaç Kaynak
Çok Tanrıya İnanılabilir Ama Bunların Tezat ve Çelişkisine Hayır mı?
Tevhidî Dünyagörüşünde "Çokluk" ve "Birlik"
"Doğru Anlama" Adında Tek Bir Güç
Maaş ve Mead Birliği
Kur'an'da Sünnet ve Ayet
Kur'an'ın Diliyle Tevhide Dayalı Dünyagörüşü
Ayet Nedir?
Fenomenler=Tezahür=Görüngüler
DÖRDÜNCÜ DERS
Birinci Aşama
İkinci Aşama
Toplumsal Altyapı (Structure Sociale)
Köleliğe Dayalı Üretim Altyapısı
Feodalite Döneminde Üretim Altyapısı
Burjuvazi Döneminde Üretim Altyapısı
Şirk Toplumbilimi
BEŞİNCİ DERS
Dersin Genel Planı
Tarihsel Tevhit
Tarihin Anlamı
Tarih Felsefesi Olarak Varoluşçuluk
"Tarih Felsefesi", Bir Doğu Ekolü
Hümanizm
Skolastik
Hümanist Öğretiler
Toplumbilim
İdeoloji Olarak İslam
Karşılaştırmalı ya da Ölçmeli İslam
İmamet
Hedefimiz
Fezayı Neler Oluşturur?
ALTINCI DERS
Kalkalım ve Bir Adım Öne Yürüyelim
"Düşünmek" de Sabit Bir Yön
Umutsuzluktaki Umut
Niçin Varım?
Geçiş Döneminde Fırsat Kaygısı
Umutsuzluk Karanığında Bir Işık
Aydının Yükümlülüğü
"İslam Tarihi", İlk İslam'ın Bilinçlendirici ve Uyandırıcı
Kaynağına Bir Tünel
Selefiye
Seyyid Cemal ve Abduh'un Yaptığı
Ne Yapmalı
YEDİNCİ DERS
Tevhit: Bir Tarih Felsefesi
Tarih Felsefesinde Tevhit
Dinî Görüşün Başlangıcı Şirk mi Yoksa Tevhit mi?
Dini Görüşün Başlangıcı Şirk midir?
Dinî Görüşün Başlangıcı Tevhit midir?
Tanrıların Yaratıcısı Kron!
Şirkin Güzergâhı Girit
Tanrılar Hücumunun Başlangıcı "Zeus"
Tarihin Başlangıcı "Tevhit"
Bedevî Tevhit: "Totemcilik"
Hayrın ve Şerrin Tevili "İkicilik"
Teslis
Yaratıcı Değil, Rab
SEKİZİNCİ DERS
Ahlâk Felsefesi
Tevhidin Dünyagörüşü Doğrultusunda İnsanbilim Felsefesi ya da Ahlâk Felsefesi
Genel Anlayışta Ahlâk
Bilimsel Ahlâk
Gerçek ve Doğru Tanımıyla Ahlâk
İdeal İnsan ve Günümüz İnsanı
Dünya ve Ahiret
Kur'an'da Ekmeğin Yüceltilişi
Hayır ve Şer
Ahlâkın Üç Temeli
İsâr
Alışveriş Çeşitleri
Ebram Mantığı
Hayır ve Şer İlkesi
Emredici ve Alıkoyucu
Günümüz İnsanının Bunalımı, Ahlâk Bunalımı
Felsefede Materyalist, Ahlâkta İdealist
Alinasyon
Aline Edenler
Cehalet, Çıkar ve Korku: Beşerî Sapmanın Temel Etkenleri
DOKUZUNCU DERS
Hac: Tevhidin ve İslam'ın Somut Tezahürü
İslam'ın Altyapısı Anlamında Tevhit
İslam'ın Tevhit Temeli Üzerindeki Üstyapısı
Ben-Biz
"Ben" Nedir?
"Sakınmak" Değil "Takva"
İslam'da Ahlâk Felsefesi
Yalancı Ben
Kültürel ve Tarihsel Kopukluk
Tefrika
Parçalama
Sükûn ve Sükûnet
Zamana Yabancılaşma
Hedefsizlik: İnanç ve Amel Arasında Yabancılık
İkicilikler
Materyalizm ve İdealizm
Kuşkucu Dünyagörüşü (Scepticisme)
Saçmacı (Absurde) Dünyagörüşü
Ben Merkezci Dünyagörüşü (Egocentrisme)
EKLER
Birinci Dersin Soru ve Cevapları
İkinci Dersin Soru ve Cevapları
Üçüncü Dersin Soru ve Cevapları
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.