9786057942104
601136
https://www.hesapli24.com/kadincik-ana-yol-kurucusu
Kadıncık Ana – Yol Kurucusu
13.13
Alevi kadınlar üzerine bugüne dek yaptığım çalışmaların ortaya koyduğu iki somut gerçeklik var. Alevilik
inancında kadınlar ve erkekler arasında eşitlik mevcut. Ancak pratikte Alevi toplumunda bu eşitlik oldukça
gerilemiş, teorik olarak olabildiğince görünmezleştirilmiş! Bu çalışmalar, üzeri örtülmeye çalışılan teorik eşitliği
ortaya çıkarmak açısından başarılı olmuştur. Ancak Alevi toplumunun inancı ile arasında mesafe olmaması için
eşitliği hayata geçirmek gibi önemli sorumluluğu bulunmakta. Alevi toplumu açısından kabul edilip dillendirilen
birbirine zıt bu ikili durumun –teoride eşitlik, pratikte eşitsizlik- ortadan kaldırılabilmesi için "Bizde eşitlik var"
demek yerine, "Bizde eşitlik vardı" diyerek eşitlikten uzaklaşıldığını kabul edip, eşitsizliğin nasıl kurulduğunu
çözümleyip, bunun sonuçlarıyla yüzleşilmesi gerekiyor.
Daha önce yayımladığım "Sır İçinde Sır Olanlar, Alevi Kadınlar", "Yol Kadındır" ve "Vardık, Varız Var
Olacağız: Alevi Kadınlar" kitaplarımda Alevilik inancına içkin olan kadın erkek eşitliğinin teolojik, tarihsel,
pratik dayanaklarınıaraştırmış, bu eşitliğin nasıl bozulduğuna ve eşitliğin sağlanması için neler yapılabileceğine
dikkat çekmeye çalışmıştım. Elinizde tuttuğunuz Kadıncık Ana kitabımda ise bugünkü eşitsizliğin ortaya
çıkmasında önemli bir eşik olan sürece merceğimi tuttum. Baba İlyas, Selçuklu devleti, Mevlana, Şems, Kimya
Hatun, Moğollar, Babai İsyanları, Kirmani, Ahi Evren, Fatma Bacı, Baciyan-i Rum, Hace Bektaş-ı Veli, Abdal
Musa gibi tarihsel figürlerin izlerinde Kadıncık Ana'ya, Alevilik inancında kadın erkek eşitliğinin gelişimine
bakmaya çalıştım.
Bu çalışmamda üç eksen çerçevesinde kadınların eşitlik mücadelelerinin izlerini sürmeye çalıştım. Birinci eksen
döneme ve coğrafyaya hâkim olmaya çalışan İslam'ın Alevi süreklerine ve diğer muhalif toplumsal yapılara
etkisi; ikinci eksen devlet erkinin (Selçuklu ve Moğollar) bu süreçte kadın erkek ilişkilerindeki tarafı; üçüncü
eksen ise Alevi süreklerinin ve diğer muhalif grupların kendi iç dünyalarında kadın erkek eşitlik meselesini ele
biçimleriydi.
Alevi kadınlar üzerine bugüne dek yaptığım çalışmaların ortaya koyduğu iki somut gerçeklik var. Alevilik
inancında kadınlar ve erkekler arasında eşitlik mevcut. Ancak pratikte Alevi toplumunda bu eşitlik oldukça
gerilemiş, teorik olarak olabildiğince görünmezleştirilmiş! Bu çalışmalar, üzeri örtülmeye çalışılan teorik eşitliği
ortaya çıkarmak açısından başarılı olmuştur. Ancak Alevi toplumunun inancı ile arasında mesafe olmaması için
eşitliği hayata geçirmek gibi önemli sorumluluğu bulunmakta. Alevi toplumu açısından kabul edilip dillendirilen
birbirine zıt bu ikili durumun –teoride eşitlik, pratikte eşitsizlik- ortadan kaldırılabilmesi için "Bizde eşitlik var"
demek yerine, "Bizde eşitlik vardı" diyerek eşitlikten uzaklaşıldığını kabul edip, eşitsizliğin nasıl kurulduğunu
çözümleyip, bunun sonuçlarıyla yüzleşilmesi gerekiyor.
Daha önce yayımladığım "Sır İçinde Sır Olanlar, Alevi Kadınlar", "Yol Kadındır" ve "Vardık, Varız Var
Olacağız: Alevi Kadınlar" kitaplarımda Alevilik inancına içkin olan kadın erkek eşitliğinin teolojik, tarihsel,
pratik dayanaklarınıaraştırmış, bu eşitliğin nasıl bozulduğuna ve eşitliğin sağlanması için neler yapılabileceğine
dikkat çekmeye çalışmıştım. Elinizde tuttuğunuz Kadıncık Ana kitabımda ise bugünkü eşitsizliğin ortaya
çıkmasında önemli bir eşik olan sürece merceğimi tuttum. Baba İlyas, Selçuklu devleti, Mevlana, Şems, Kimya
Hatun, Moğollar, Babai İsyanları, Kirmani, Ahi Evren, Fatma Bacı, Baciyan-i Rum, Hace Bektaş-ı Veli, Abdal
Musa gibi tarihsel figürlerin izlerinde Kadıncık Ana'ya, Alevilik inancında kadın erkek eşitliğinin gelişimine
bakmaya çalıştım.
Bu çalışmamda üç eksen çerçevesinde kadınların eşitlik mücadelelerinin izlerini sürmeye çalıştım. Birinci eksen
döneme ve coğrafyaya hâkim olmaya çalışan İslam'ın Alevi süreklerine ve diğer muhalif toplumsal yapılara
etkisi; ikinci eksen devlet erkinin (Selçuklu ve Moğollar) bu süreçte kadın erkek ilişkilerindeki tarafı; üçüncü
eksen ise Alevi süreklerinin ve diğer muhalif grupların kendi iç dünyalarında kadın erkek eşitlik meselesini ele
biçimleriydi.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.