9786053146155
737759
https://www.hesapli24.com/nietzsche-nin-besinci-incili-iyi-haberin-duzeltilmesi-uzerine
Nietzsche’nin Beşinci İncili İyi Haberin Düzeltilmesi Üzerine
8.46
Bugün, 2000 yılında, fiziksel ölümünün yüzüncü yıldönümünde; kendisinden sonra diye tarihlenmeleri gerekeceğini öne sürdüğü bin yılların birincisinin başında, Nietzsche hakkında nasıl konuşmalıyız? Tüm yaşamı boyunca ait olduğu ve oradan yazarlık ününün sonsuzluğuna atladığı yüzyılın kendisi gibi, acılarıyla ve büyüklüğüyle karşımızda durduğunu mu söylemeliyiz? Kendisinin bir insan değil, bir dinamit olduğuna ilişkin kendi yargısını mı paylaşmalıyız? “Etki-tarihi”nin dikkat çekiciliğini; henüz hiçbir yazarın seçkinciliği böylesine vurgulamadığını ve bayağılığı üzerine çekmediğini bir kez daha mı öne çıkarmalıyız? Nietzsche'yle birlikte narsisizm döneminin başladığı ve bu dönemin kendini önce “kitlelerin ayaklanması” ve daha sonra kolektivist “büyük politika” ve nihayetinde global pazarın diktatörlüğü olarak gösterdiği tanısını mı koymalıyız? Nietzsche'yle birlikte akademik felsefe tarihinin sona erdiğini ve düşünmenin sanat tarihinin başladığını mı kabul etmeliyiz? Yoksa yorum yapmaktan kaçınıp Nietzsche'yi okumalı ve hep yeniden okumalı mıyız? Nietzsche, 13 Şubat 1883'te, Rapallo'dan, Chemnitz'deki yayıncısı Ernst Schmeitzner'e yazdığı bir mektupta Zerdüşt kitabını, “bu bir ‘edebi eser' ya da beşinci bir ‘İncil' ya da henüz bir adı bulunmayan bir şey: Uzun süredir verdiğim ürünlerin en ciddisi hem de en neşelisi, ve herkese hitap ediyor” sözleriyle bildiriyordu. Peter SloterdIjk: 26.6.1947'de Alman bir anne ile Hollandalı bir babanın oğlu olarak doğdu. 1968-1974 yılları arasında Münih'te ve Hamburg Üniversitesi'nde felsefe, tarih ve Alman filolojisi okudu. 1971 yılında Strukturalismus als poetische Hermeneutik (Poetik Hermeneutik Olarak Yapısalcılık) başlıklı Yüksek Lisans çalışmasını tamamladı. 1972/73 yıllarında bu çalışmayı Michel Foucaults strukturale Theorie der Geschichte başlıklı bir deneme ve Die Ökonomie der Sprachspiele. Zur Kritik der linguistischen Gegenstandskonstitution başlıklı bir inceleme izledi. Peter Sloterdijk 1976 yılında Profesör Klaus Briegelb danıaşmanlığında Literatur und Organisation von Lebenserfahrung. Gattungstheorie und Gattungsgeschichte der Autobiographie der Weimarer Republik 1918-1933 konulu Doktora çalışmasını tamamladı. 1978-1980 yılları arasında, Hindistan'ın Pune kentinde (daha sonra Osho adıyla tanınacak olan) Bhagwan Shree Rajneesh'in aşramında yaşadı. 1980 yılından itibaren serbest yazar olarak çalıştı. 1983 yılında Suhrkamp Verlag tarafından yayımlanan Kritik der Zynischen Vernunft (Sinik Aklın Eleştirisi) kitabı yirminci yüzyılın en çok satılan felsefe kitapları arasına girdi. Sloterdijk 1992'den itibaren Felsefe ve Estetik kürsüsünde profesörlük yaptığı Karlsruhe'deki Staatliche Hochschule für Gestaltung'da (Devlet Güzel Sanatlar Yüksekokulu), 2001-2015 yılları arasında Heinrich Klotz'un halefi olarak rektörlük görevini üstlendi.
Bugün, 2000 yılında, fiziksel ölümünün yüzüncü yıldönümünde; kendisinden sonra diye tarihlenmeleri gerekeceğini öne sürdüğü bin yılların birincisinin başında, Nietzsche hakkında nasıl konuşmalıyız? Tüm yaşamı boyunca ait olduğu ve oradan yazarlık ününün sonsuzluğuna atladığı yüzyılın kendisi gibi, acılarıyla ve büyüklüğüyle karşımızda durduğunu mu söylemeliyiz? Kendisinin bir insan değil, bir dinamit olduğuna ilişkin kendi yargısını mı paylaşmalıyız? “Etki-tarihi”nin dikkat çekiciliğini; henüz hiçbir yazarın seçkinciliği böylesine vurgulamadığını ve bayağılığı üzerine çekmediğini bir kez daha mı öne çıkarmalıyız? Nietzsche'yle birlikte narsisizm döneminin başladığı ve bu dönemin kendini önce “kitlelerin ayaklanması” ve daha sonra kolektivist “büyük politika” ve nihayetinde global pazarın diktatörlüğü olarak gösterdiği tanısını mı koymalıyız? Nietzsche'yle birlikte akademik felsefe tarihinin sona erdiğini ve düşünmenin sanat tarihinin başladığını mı kabul etmeliyiz? Yoksa yorum yapmaktan kaçınıp Nietzsche'yi okumalı ve hep yeniden okumalı mıyız? Nietzsche, 13 Şubat 1883'te, Rapallo'dan, Chemnitz'deki yayıncısı Ernst Schmeitzner'e yazdığı bir mektupta Zerdüşt kitabını, “bu bir ‘edebi eser' ya da beşinci bir ‘İncil' ya da henüz bir adı bulunmayan bir şey: Uzun süredir verdiğim ürünlerin en ciddisi hem de en neşelisi, ve herkese hitap ediyor” sözleriyle bildiriyordu. Peter SloterdIjk: 26.6.1947'de Alman bir anne ile Hollandalı bir babanın oğlu olarak doğdu. 1968-1974 yılları arasında Münih'te ve Hamburg Üniversitesi'nde felsefe, tarih ve Alman filolojisi okudu. 1971 yılında Strukturalismus als poetische Hermeneutik (Poetik Hermeneutik Olarak Yapısalcılık) başlıklı Yüksek Lisans çalışmasını tamamladı. 1972/73 yıllarında bu çalışmayı Michel Foucaults strukturale Theorie der Geschichte başlıklı bir deneme ve Die Ökonomie der Sprachspiele. Zur Kritik der linguistischen Gegenstandskonstitution başlıklı bir inceleme izledi. Peter Sloterdijk 1976 yılında Profesör Klaus Briegelb danıaşmanlığında Literatur und Organisation von Lebenserfahrung. Gattungstheorie und Gattungsgeschichte der Autobiographie der Weimarer Republik 1918-1933 konulu Doktora çalışmasını tamamladı. 1978-1980 yılları arasında, Hindistan'ın Pune kentinde (daha sonra Osho adıyla tanınacak olan) Bhagwan Shree Rajneesh'in aşramında yaşadı. 1980 yılından itibaren serbest yazar olarak çalıştı. 1983 yılında Suhrkamp Verlag tarafından yayımlanan Kritik der Zynischen Vernunft (Sinik Aklın Eleştirisi) kitabı yirminci yüzyılın en çok satılan felsefe kitapları arasına girdi. Sloterdijk 1992'den itibaren Felsefe ve Estetik kürsüsünde profesörlük yaptığı Karlsruhe'deki Staatliche Hochschule für Gestaltung'da (Devlet Güzel Sanatlar Yüksekokulu), 2001-2015 yılları arasında Heinrich Klotz'un halefi olarak rektörlük görevini üstlendi.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.