9786257795166
720207
https://www.hesapli24.com/piyano-icin-italyan-barok-eserleri
Piyano İçin İtalyan Barok Eserleri
8.97
ÖNSÖZ
Barok dönem, müzik tarihinde 1600 ile 1750 yılları arasında geçen bir dönemi
kapsamaktadır. Barok sözcüğü, Portekizce Barocco sözcüğü ile akraba olup ilk olarak
Rönesans sanatına tepki olarak doğan bir akımdır ve ilk çıkış yeri İtalya'dır. O dönem
bestecileri, barok tarihi içerisinde piyano çalgısı olmadığı için eserlerini genellikler
organ, klavikord gibi klavyeli çalgılar için yazmışlardır. İleriki dönemlerde ise
düzenlemeciler tarafından barok eserleri piyano çalgısı için uyarlanmıştır. Uyarlanan bu
eserler gerek konservatuvarlar gerekse müzik eğitimi fakültelerindeki piyano derslerinde
kullanılmaktadır. Barok eserlerin piyano eğitimi repertuvarındaki yeri oldukça
önemlidir. Çünkü barok eserler öğrencilere ritmik değişikliklerden uzak durularak,
yumuşak nüansların abartılmadan yapılarak barok stil kavramının geliştirilmesinde,
barok müziğinde kullanılan polifoni anlayışının öğretilmesinde, süslemelerin
öğretiminde, kontrpuan tekniğinin kavratılmasında, tema yapısını ve temayı takip
etmesinde, iki elin koordinasyonunun kavratılmasında, tek elde iki ve üç ses partilerinin
duyurulmasındaki becerilerin geliştirilmesinde, tutan sesleri iyi bir legato tekniğiyle
çalışılmasının öğretiminde, tuşe hâkimiyetinin geliştirilmesinde, aşamalı biçimde
konsantrasyon geliştirilmesinde, şarkı söyler gibi çalabilme tekniğinin kazanılmasında,
müziksel anlatım ve düşüncenin geliştirmesinde, eserlerin zorluğundan dolayı disiplinli
çalışmayı kazanmasında ve önceden kazanılmış becerileri geliştirmesinde yardımcı
olmaktadır. Bu kitabın ortaya çıkmasındaki amaç İtalyan Barok eserlerinin orijinal
nüshalarına yerinde ulaşıp söz konusu eserlerin piyano eğitiminde çalış teknikleri
kazandırması açısından kullanılabilirliğini incelemek, alana farklı pedagojik evrelere
yönelik yeni eserler kazandırmak ve piyano eğitimi repertuvarına var olan fakat
bilinmeyen yeni eserler kazandırmaktır. Bu kitap, TUBİTAK 2219 Uluslararası Doktora
Sonrası Araştırma bursu ile İtalya
Bologna Üniversitesi'nde Öğretim Üyesi Prof. Elizabetta Pasquini'nin katkılarıyla
hazırlanmıştır. Yaklaşık bir yıl süren yoğun bir çalışma ile İtalyan barok eserlerinin
orijinal notaları, DAMS kütüphanesinden, Salaborsa kütüphanesinden, Giovanni Martini
Konservatuvarı kütüphanesinden ve Bologna uluslararası müze ve müzik
kütüphanesinden erişimleri sağlanmıştır. Klavsen için yazılmış eserler yeniden notaya
alınmış ve öğrencilerin piyano çalgısında rahatça deşifre yapıp seslendirebilmeleri için
gerekli artikülasyonlar ve parmak numaraları eklenmiştir. Ayrıca barok dönem
müziğinin genel yorumlama özellikleri dikkate alınarak nüans işaretleri de eklenmiştir.
Org için yazılan eserlerin aslı bozulmadan üç partili notasyondan iki partili notasyona
çevrilmiştir. Bestecilerin çok tanınmadığı düşüncesiyle de bestecilerin hayatları
hakkında kısa bilgiler verilmiş, eserlerin öğrencilere kazandıracağı pedagojik davranışlar
sırasıyla belirtilmiştir. Bu çalışmanın piyano alanına katkı sağlaması en büyük
temennimdir.
Doç. Dr. İzzet YÜCETOKER
ÖNSÖZ
Barok dönem, müzik tarihinde 1600 ile 1750 yılları arasında geçen bir dönemi
kapsamaktadır. Barok sözcüğü, Portekizce Barocco sözcüğü ile akraba olup ilk olarak
Rönesans sanatına tepki olarak doğan bir akımdır ve ilk çıkış yeri İtalya'dır. O dönem
bestecileri, barok tarihi içerisinde piyano çalgısı olmadığı için eserlerini genellikler
organ, klavikord gibi klavyeli çalgılar için yazmışlardır. İleriki dönemlerde ise
düzenlemeciler tarafından barok eserleri piyano çalgısı için uyarlanmıştır. Uyarlanan bu
eserler gerek konservatuvarlar gerekse müzik eğitimi fakültelerindeki piyano derslerinde
kullanılmaktadır. Barok eserlerin piyano eğitimi repertuvarındaki yeri oldukça
önemlidir. Çünkü barok eserler öğrencilere ritmik değişikliklerden uzak durularak,
yumuşak nüansların abartılmadan yapılarak barok stil kavramının geliştirilmesinde,
barok müziğinde kullanılan polifoni anlayışının öğretilmesinde, süslemelerin
öğretiminde, kontrpuan tekniğinin kavratılmasında, tema yapısını ve temayı takip
etmesinde, iki elin koordinasyonunun kavratılmasında, tek elde iki ve üç ses partilerinin
duyurulmasındaki becerilerin geliştirilmesinde, tutan sesleri iyi bir legato tekniğiyle
çalışılmasının öğretiminde, tuşe hâkimiyetinin geliştirilmesinde, aşamalı biçimde
konsantrasyon geliştirilmesinde, şarkı söyler gibi çalabilme tekniğinin kazanılmasında,
müziksel anlatım ve düşüncenin geliştirmesinde, eserlerin zorluğundan dolayı disiplinli
çalışmayı kazanmasında ve önceden kazanılmış becerileri geliştirmesinde yardımcı
olmaktadır. Bu kitabın ortaya çıkmasındaki amaç İtalyan Barok eserlerinin orijinal
nüshalarına yerinde ulaşıp söz konusu eserlerin piyano eğitiminde çalış teknikleri
kazandırması açısından kullanılabilirliğini incelemek, alana farklı pedagojik evrelere
yönelik yeni eserler kazandırmak ve piyano eğitimi repertuvarına var olan fakat
bilinmeyen yeni eserler kazandırmaktır. Bu kitap, TUBİTAK 2219 Uluslararası Doktora
Sonrası Araştırma bursu ile İtalya
Bologna Üniversitesi'nde Öğretim Üyesi Prof. Elizabetta Pasquini'nin katkılarıyla
hazırlanmıştır. Yaklaşık bir yıl süren yoğun bir çalışma ile İtalyan barok eserlerinin
orijinal notaları, DAMS kütüphanesinden, Salaborsa kütüphanesinden, Giovanni Martini
Konservatuvarı kütüphanesinden ve Bologna uluslararası müze ve müzik
kütüphanesinden erişimleri sağlanmıştır. Klavsen için yazılmış eserler yeniden notaya
alınmış ve öğrencilerin piyano çalgısında rahatça deşifre yapıp seslendirebilmeleri için
gerekli artikülasyonlar ve parmak numaraları eklenmiştir. Ayrıca barok dönem
müziğinin genel yorumlama özellikleri dikkate alınarak nüans işaretleri de eklenmiştir.
Org için yazılan eserlerin aslı bozulmadan üç partili notasyondan iki partili notasyona
çevrilmiştir. Bestecilerin çok tanınmadığı düşüncesiyle de bestecilerin hayatları
hakkında kısa bilgiler verilmiş, eserlerin öğrencilere kazandıracağı pedagojik davranışlar
sırasıyla belirtilmiştir. Bu çalışmanın piyano alanına katkı sağlaması en büyük
temennimdir.
Doç. Dr. İzzet YÜCETOKER
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.