9786057786937
549262
https://www.hesapli24.com/turk-musikisinde-duzen-perde-makam-terkib-uygulamalari
Türk Musikisinde Düzen, Perde, Makam, Terkib Uygulamaları
10.22
Makam kavramı açısından öncelikli konunun "Perde Düzenleri" olduğu, "perdeler" var
olmadan makamların oluşmalarının mümkün olamayacağı, "âğâz-seyir- karar" üçgeni
ile oluşturulacak olan en küçük ezginin "makam"ı temsil ettiği, dolayısıyla Abdülbâkî
Nâsır Dede'nin eskilerin varsayımlarına göre verdiği makam tanımına itibar edilmesi
gerektiği, en az iki makamın bileşmesiyle "terkib" kavramının oluştuğu, asıl makamın
ancak ve ancak kendi perdesinde başlayıp diğer perdelerde durmadan gezindikten
sonra yine kendi perdesinde karar vererek oluşabileceği, tek bir perde düzeninde
birden fazla makam ve terkibin anlatılabileceği, dizi kavramının yerine düzen
kavramının kullanılması gerektiği, bir makamın oluşabilmesi için sekiz sesin
kullanılmasının zorunlu olmadığı ve dolayısıyla türkülerde kullanılan nağmelerin de
makamları ve terkibleri temsil ettiği, Halk ve Sanat diye ayrıymış gibi sunulan
musıkilerin aslında tek bir musıki olan Türk makam musıkisini temsil ettiği, hakîkâti
gizleyen uydurma sistemlerle, bilgilerle, zorlama nazari ve uygulamalarla hem
geleneğin korunup, öğrenilemeyeceği hem de geleceğin inşa edilemeyeceği sonuca
vardık.
Makam kavramı açısından öncelikli konunun "Perde Düzenleri" olduğu, "perdeler" var
olmadan makamların oluşmalarının mümkün olamayacağı, "âğâz-seyir- karar" üçgeni
ile oluşturulacak olan en küçük ezginin "makam"ı temsil ettiği, dolayısıyla Abdülbâkî
Nâsır Dede'nin eskilerin varsayımlarına göre verdiği makam tanımına itibar edilmesi
gerektiği, en az iki makamın bileşmesiyle "terkib" kavramının oluştuğu, asıl makamın
ancak ve ancak kendi perdesinde başlayıp diğer perdelerde durmadan gezindikten
sonra yine kendi perdesinde karar vererek oluşabileceği, tek bir perde düzeninde
birden fazla makam ve terkibin anlatılabileceği, dizi kavramının yerine düzen
kavramının kullanılması gerektiği, bir makamın oluşabilmesi için sekiz sesin
kullanılmasının zorunlu olmadığı ve dolayısıyla türkülerde kullanılan nağmelerin de
makamları ve terkibleri temsil ettiği, Halk ve Sanat diye ayrıymış gibi sunulan
musıkilerin aslında tek bir musıki olan Türk makam musıkisini temsil ettiği, hakîkâti
gizleyen uydurma sistemlerle, bilgilerle, zorlama nazari ve uygulamalarla hem
geleneğin korunup, öğrenilemeyeceği hem de geleceğin inşa edilemeyeceği sonuca
vardık.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.