9786057890962
539736
https://www.hesapli24.com/varolusun-otantik-imkani-olarak-ev-heideggerin-kulubesinden-fikretin-asiyanina
Varoluşun Otantik İmkanı Olarak Ev; Heidegger'in Kulübesi'nden Fikret'in Aşiyan'ına Heidegger'in Kulübesi'nden Fikret'in Aşiyan'ına
10.92
20 yüzyılın önemli düşünürlerinden Martin Heidegger ile Servet-i
Fünûn topluluğunun önde gelen şairi Tevfik Fikret'i "ev" ortak paydasında
buluşturan elinizdeki kitapta, bu dünyada şairane mukim, biri düşünür
diğeri şair, iki sanatkârın, genelde mekân, özelde ise ev üzerine tutum ve
yaklaşımları, edebiyat ve felsefenin imkânları dâhilinde, irdelenmektedir.
On dokuzuncu yüzyıl sonu ile yirminci yüzyılı idrak eden ve ülkelerinin
çalkantılı yıllarına tanıklık eden bu iki tarihî şahsiyet, dünyanın kaderinin
yeniden şekillendiği olağanüstü koşullar içinde eserlerini, kendilerini ve
evlerini inşa etmişlerdir. Bunun içindir ki edebiyat ve felsefe kadar mimari
tarihi de onları kaydeder. Dolayısıyla edebiyat, felsefe ve kısmen
mimarinin "mekân" bağlamında bahse konu olduğu bu çalışma, edebiyat
ve felsefeye açılan kapılarıyla, disiplinler arası bir mahiyet de taşır.
Diğer yandan Fikret'in şiirlerinde sıklıkla rastlanan "aşiyan, lane"
motifleri ile 1905'te inşa ettirip çekildiği Rumelihisarı sırtlarındaki
Aşiyan'ından hareketle; Tevfik Fikret üzerine Heideggerci argümanları
haiz, yeni bir okuma ve yorum denemesinde bulunulmaktadır. Dolayısıyla
elinizdeki kitap, klasik anlamda bir Tevfik Fikret biyografisi olarak
planlanmamıştır. Bilakis Tevfik Fikret'in; onu, başta Aşiyan' ı inşa etmeye
sevk eden süreç olmak üzere, şair ve insan olarak kimliğinin, Heidegger'in,
"Dasein" merkezli varlık felsefesi ışığında değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Böylelikle Heidegger'in genel çerçevesini çizdiği varlık
felsefesinin kavramsal imkânlarından faydalanılarak Fikret'in, o yıllarda
yakın çevresine ve şiirlerine tesir eden hâletiruhiyesinin, Dasein'a has bir
var olma biçimi oluşu, şairin hem gündelik yaşamından (biyografik) hem
de şiirlerinden (edebî) seçilmiş örneklerle ortaya konulmaya çalışılmıştır.
20 yüzyılın önemli düşünürlerinden Martin Heidegger ile Servet-i
Fünûn topluluğunun önde gelen şairi Tevfik Fikret'i "ev" ortak paydasında
buluşturan elinizdeki kitapta, bu dünyada şairane mukim, biri düşünür
diğeri şair, iki sanatkârın, genelde mekân, özelde ise ev üzerine tutum ve
yaklaşımları, edebiyat ve felsefenin imkânları dâhilinde, irdelenmektedir.
On dokuzuncu yüzyıl sonu ile yirminci yüzyılı idrak eden ve ülkelerinin
çalkantılı yıllarına tanıklık eden bu iki tarihî şahsiyet, dünyanın kaderinin
yeniden şekillendiği olağanüstü koşullar içinde eserlerini, kendilerini ve
evlerini inşa etmişlerdir. Bunun içindir ki edebiyat ve felsefe kadar mimari
tarihi de onları kaydeder. Dolayısıyla edebiyat, felsefe ve kısmen
mimarinin "mekân" bağlamında bahse konu olduğu bu çalışma, edebiyat
ve felsefeye açılan kapılarıyla, disiplinler arası bir mahiyet de taşır.
Diğer yandan Fikret'in şiirlerinde sıklıkla rastlanan "aşiyan, lane"
motifleri ile 1905'te inşa ettirip çekildiği Rumelihisarı sırtlarındaki
Aşiyan'ından hareketle; Tevfik Fikret üzerine Heideggerci argümanları
haiz, yeni bir okuma ve yorum denemesinde bulunulmaktadır. Dolayısıyla
elinizdeki kitap, klasik anlamda bir Tevfik Fikret biyografisi olarak
planlanmamıştır. Bilakis Tevfik Fikret'in; onu, başta Aşiyan' ı inşa etmeye
sevk eden süreç olmak üzere, şair ve insan olarak kimliğinin, Heidegger'in,
"Dasein" merkezli varlık felsefesi ışığında değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Böylelikle Heidegger'in genel çerçevesini çizdiği varlık
felsefesinin kavramsal imkânlarından faydalanılarak Fikret'in, o yıllarda
yakın çevresine ve şiirlerine tesir eden hâletiruhiyesinin, Dasein'a has bir
var olma biçimi oluşu, şairin hem gündelik yaşamından (biyografik) hem
de şiirlerinden (edebî) seçilmiş örneklerle ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.